![](/media/images/motorjaarboek/2012/Yamaha/2011-Yamaha-XTZ1200-EU-Viper-Blue-Studio-006_gal_full.jpg) |
Motor | Vloeistofgekoeld, 4-takt, parallel twin, 2 boogies per cilinder |
Boring x slag | 98.0|79.5 |
Cilinder inhoud | 1199 |
Comp. verhouding | 11.0:1 |
Kleppen | 4 kleppen DOHC |
Brandstof toevoer | Brondstofinjectie |
Ontsteking | |
Vermogen | 110|80.9|7250 |
Max. koppel | 114.1|6000 |
Koppeling | Nat, meervoudige platen |
Versnellingsbak | Constant Mesh, 6 versnellingen |
Verhouding | |
Overbrenging | Cardan |
Starter | electrisch |
Tankinhoud | 23 |
Topsnelheid | |
ABS | |
Frame | Stalen dubbel wiegframe |
Vering voor | Upside-down voorvork, Ř 43 mm, instelbare voorspanning, compressie en rebound, 190 mm |
Vering achter | Swingarm (Monocross), veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, 190 mm |
Remmen voor | Twee remschijven (Wave-type), Ř 310 mm |
Remmen achter | Enkele remschijf (Wave-type), Ř 282 mm |
Voorband | 110/80R 19M/C |
Achterband | 150/70R 17M/C |
Wielbasis | 1540 |
Lengte | 2250 |
Breedte | 980 |
Hoogte | 1410 |
Zithoogte | Instelbaar van 845 tot 870 |
Drooggewicht | 261 |
Leverbare kleuren | Viper Blue, Silver Tech, Midnight black |
Beschrijving | Voor avontuurlijke reizen is vaardigheid, moed en doorzettingsvermogen nodig, maar ook het volste vertrouwen in uw motor. Vertrouwen dat uw motor met net zoveel enthousiasme rotsige rivierovergangen en ruige bospaden overgaat als uzelf. Vertrouwen dat u ook op lange ritten comfortabel kunt rijden. Vertrouwen dat hij alles in huis heeft om bochtige bergwegen te bedwingen.
Bij het ontwerp van de Super Ténéré begon Yamaha met een heldere visie: een intelligente, avontuurlijke motor. We begonnen met een grote, krachtige parallel twin zodat de machine compact en smal zou blijven, en een 270 graden krukas-technologie voor een uitmuntende reactie op de gashendel.
Het zwaartepunt is laag en centraal gehouden voor een optimale wendbaarheid bij bijvoorbeeld stapvoets rijden op rotsige ondergrond en om op hoge snelheid bochten in te duiken. We hebben een stoere machine gebouwd die zich thuis voelt op vlakke onverharde wegen. De motor is comfortabel en praktisch voor lange toertochten. Daarnaast hebben we hem uitgerust met de nieuwste technologie als hulp voor de rijder, zodat ze elk terrein aankunnen.
|