In de afgelopen 40 jaar heeft Kawasaki het hart van menig motorliefhebber weten te verover met de toonaangevende Ninja-serie. Hét toonbeeld van lef, technologische voorsprong en vooral liefde voor sportmotoren. Geen enkele andere modelbenaming heeft wereldwijd zo’n sterke naamsbekendheid als de Kawasaki Ninja modellen. Ter viering van het 40-jarig bestaan introduceren we de Ninja ZX-10R 40th Anniversary edition, gehuld in de iconische kleuren van de ZXR’en en endurance racers van begin jaren 90.
Brandstofinjectie: 4 x Ø 47 mm met dubbele injectie
Ontsteking
Digitaal
Vermogen
203|149,3|13,200
Max. koppel
114,9|11,200
Koppeling
Natte multi-plaat koppeling, handbediend
Versnellingsbak
6 versnellingen, cassette
Verhouding
2.600 (39/15)
Overbrenging
Gesloten ketting
Starter
electrisch
Tankinhoud
17
Topsnelheid
ABS
ja
Frame
Dubbele ligger frame, gegoten aluminium
Vering voor
φ43 mm upside-down Balance Free-voorvork met externe compressiekamer, verstelbare in- en uitgaande demping en veervoorspanning, en top-outveren
Vering achter
Horizontale Back-link met BFRC lite gasgevulde schokdemper, piggybackreservoir, verstelbare in- en uitgaande demping en veervoorspanning, en top-outveer
De Ninja ZX-10R is het resultaat van Kawasaki’s voortdurende streven naar de perfectesuperbike. De meest recente toevoeging aan de legendarische Ninja familie is ontworpenin samenwerking met het Kawasaki Racing Team. Door gerichte upgrades aan het frameen swingarm, de geïntegreerde winglets en nieuwe stroomlijn met uniekestyling is de ZX-10R stabieler en gemakkelijker snel te rijden.Standaard uitgerust met hoogwaardige Showa vering, Bremboremsysteem, Up/Down Quick Shifter, 4.3’’ TFT display metsmartphone connectviteit, Cruise Control en veelmeer.
Kawasaki produceert een breed scala van high-performance Motorfietsen, ATV's, Mules en Jetski's®. Kawasaki Benelux is verantwoordelijk voor de distributie van deze producten en diensten in de Benelux. Voor meer informatie: www.kawasaki.nl
Een stukje historie: HARLEY-DAVIDSON in 1945 - De oorlog is voorbij en Harley-Davidson heeft uiteindelijk 90.000 motoren voor het leger gebouwd, WLA (A van Amerika) en WLC (met de C van Canada). Zelfs Rusland, toen nog bondgenoot van de US, heeft WLA's gekocht in de oorlog. Er zouden ook kleinere aantallen naar het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika, en andere bondgenoten zijn verscheept.
Veel WLA's werden vervoerd naar bondgenoten onder het Lend-Lease programma. De grootste ontvanger was de Sovjet-Unie, goed voor meer meer dan 30.000 WLAs.
De productie van de WLA zou na de oorlog stoppen maar opnieuw worden gestart voor levering tijdens de Koreaanse oorlog in de jaren 1949-1952.
De meest WLA's in het naoorlogse westen na de oorlog zou worden verkocht als overtollig en naar civiel gebruik worden omgebouwd. De vele verkrijgbare motorfietsen zijn erg goedkoop en zouden leiden tot de opkomst van de chopper en andere stijlen, evenals de daarmee gepaard gaande biker cultuur. Menig jonge soldaat zou naar huis komen in de hoop op een Harley-Davidson te rijden zoals hij ook deed in de oorlog. Dit leidde tot een grote naoorlogse populariteit van zowel de motor als het bedrijf in het algemeen.
Echter, dit heeft er ook voor gezorgd dat er maar weinig originele WLA's te vinden zijn in de VS of zelfs West-Europa. Een aanzienlijk aantal WLA's werd achtergelaten in de Sovjet-Unie en ofwel opgeslagen of kwam in particuliere handen terecht. Met weinig toegang tot onderdelen, geen chopper cultuur en geen exportmogelijkheden naar het Westen zijn veel van die WLA's bewaard gebleven tijdens de Koude Oorlog. Rusland en andere voormalige Sovjet-landen zijn nu een belangrijke bron van WLA's en onderdelen.