Omschrijving | Techniek | Betaalgemak | Verzekering | Bedrijf |
Transmissie: 6 versnellingen, Handgeschakeld
Modeljaar: 1983
Koppel: 113 Nm
Tankinhoud: 18 liter
Bekleding: Stof
Inbegrepen afleverpakket: 12 Maanden BOVAG garantie:
- 12 maanden BOVAG garantie
- Uitgebreide technische inspectie
- Aflevercontrolebeurt: 6 maanden / 10.000 km onderhoudsvrij
- Volledige reiniging van in- en exterieur
- Geldige APK (minimaal 12 maanden)
- Volle tank brandstof
Dit afleverpakket bevat: BOVAG garantie (12 maanden)
Motor: 4-takt
Opties en Accessoires: adaptief demping systeem, Anti Blokkeer Systeem, Anti doorSlip Regeling, cruise control, Dynamic-pakket, handvatverwarming, Race pakket
Deze motor is geschikt voor A rijbewijs.
|
Motor | vloeistofgekoelde 4-cilinder 4-takt lijnmotor |
Boring x slag | 80|49.7 |
Cilinder inhoud | 999 |
Comp. verhouding | 13.0 |
Kleppen | 4 kleppen per cilinder |
Brandstof toevoer | elektronische inspuiting |
Ontsteking | |
Vermogen | 199|146|13.500 |
Max. koppel | 113|10500 |
Koppeling | meervoudige natte plaatkoppeling, anti-hop, mechanisch bediend |
Versnellingsbak | constant-mesh 6-versnellingsbak |
Verhouding | |
Overbrenging | ketting |
Starter | electrisch |
Tankinhoud | 17.5 |
Topsnelheid | >200 |
ABS | ja |
Frame | |
Vering voor | upside-down telescoopvork, diameter 46 mm, in- en uitgaande demping traploos instelbaar. Veeruitslag 120 mm. |
Vering achter | dubbelzijdige swingarm van gegoten aluminium, continue instelbare in- en uitgaande demping (hoge en lage snelheden). Veeruitslag 130 mm. |
Remmen voor | zwevende dubbele remschijven, diameter 320 mm, vaste radiale 4-zuiger remklauwen |
Remmen achter | vaste enkele remschijf, diameter 220 mm, dikte 5 mm, zwevende 1-zuiger remklauw |
Voorband | 120/70 ZR 17 |
Achterband | 190/55 ZR 17 |
Wielbasis | 1.432 |
Lengte | 2.056 |
Breedte | 826 |
Hoogte | 1.138 |
Zithoogte | 820 |
Drooggewicht | 183 (rijklaargewicht 204) |
Leverbare kleuren | Acid Green Metallic. Mineral Silber metallic. Thunder Grey Metallic. Motorsport Alpinweiß uni / Lupinblau met. / Magmarot uni. |
Beschrijving | Welkom op de nieuwe Planet Power.
Het debuut van de S 1000 RR vormde een revolutie in het supersport segment. Nu, zes jaar later, staat deze machine voor dezelfde uitdaging. De S 1000 RR voor modeljaar 2015 is doorontwikkeld; de ingenieurs van BMW Motorrad hebben de techniek, het design en de uitrusting opnieuw uitgevonden. Het resultaat: een echte Double-R en een supersportmachine voor op de weg.
Een facelift is niet genoeg.
RR staat voor superbike - ook qua design. Bij de derde generatie zijn de hogere prestaties in één oogopslag te zien. De flyline is messcherp en bijzonder duidelijk, het volume van vormen en contouren is perfect in balans. Van voor tot achter zijn alle kuipdelen nieuw vormgegeven, inclusief de koplampen met versterkte symmetrie.
Hoger vermogen, lager gewicht.
De nieuwe S 1000 RR levert met 199 pk (146 kW) zo'n 6 pk meer dan zijn voorganger. Maar niet alleen het hogere vermogen maakt de RR sneller en beweeglijker. Met 204 kg inclusief Race-ABS en tractiecontrole is de nieuwe RR circa 4 kg lichter dan zijn voorganger. Daarbij komen nog een nieuw geconstrueerd uitlaatsysteem zonder voordemper, een nieuwe motor set-up met hoger koppel, een beter koppelverloop en vele andere optimalisties.
Consequent doorontwikkeld tot in de details.
Naast de grote veranderingen in design en vermogen zijn het vooral ook de technische details die de S 1000 RR een reuzensprong vooruit laten maken. De elektronische componenten DDC en DTC kregen evenals het gehele rijwielgedeelte een nieuwe set-up. Dat alles zorgt voor sterk verbeterde tractie en en betere feedback voor de rijder. Voor betere aandrijving zorgen onder meer de HP Schakelassistent Pro (door- en terugschakelen zonder koppelen, optie) en e-gas, dat een fijnere en directere dosering mogelijk maakt. De rijder houdt de macht over alle nieuwe features via de nieuw vormgegeven instrumentencombinatie, die al naar gelang de inzet van de machine kan worden aangepast.
Het resultaat: een nieuwe S 1000 RR.
Werkelijk elk onderdeel ging voor de doorontwikkeling van de S 1000 RR de testbank op. Het gevolg daarvan is een superbike die weer nieuwe maatstaven in zijn klasse zet - een echte RR |
Het onderhoudsconcept van BMW.
BMW maakte al in 1982 een einde aan de starre onderhoudsintervallen en introduceerde het op de daadwerkelijke en individuele behoefte afgestemde onderhoud.
Tegenwoordig wordt de toestand van slijtagedelen en bedrijfsvloeistoffen naar gelang het model via sensoren en algoritmen en/of met behulp van parameters als afgelegd aantal kilometers of de persoonlijke rijstijl bepaald. Bij het starten van de motorfiets wordt u over de actuele onderhoudstoestand en het eerstvolgende onderhoud geïnformeerd - bijtijds.
Het voordeel daarvan is dat er alleen onderhoud wordt uitgevoerd als dat nodig is. Met de in Duitsland al operationele BMW TeleService kan de service behoefte zelfs al van te voren automatisch aan ons worden gemeld.
Diagnose van uw BMW.
De in de motorfiets geïntegreerde On Board Diagnose herkent eventuele storingen in elektrische en elektronische systemen in een vroeg stadium en slaat deze op in haar geheugen. Na diagnose levert dit computerondersteunde systeem snelle en exacte analyses van storingen. Bovendien staan wij in directe verbinding met de gespecialiseerde vakafdelingen van BMW. Daarmee is altijd een service kwaliteit van niveau gewaarborgd. Innovatief, snel en betrouwbaar.
| Maastricht Airport, Limburg |
| 043-3588080 |
Een stukje historie: BMW in 1992 - In 1992 verscheen een geheel nieuwe boxergeneratie met achtklepsblokken. Ze kregen oliegekoelde cilinderkoppen, waardoor de bijnaam "Oilhead" ontstond. De "oude" boxers heetten vanaf dat moment "Airhead". De nieuwe modellen werden niet ineens uitgebracht, maar één voor één, te beginnen met de R 1100 RS. Had men bij de K-serie al wat vingeroefeningen met modern design gedaan, bij de R 1100-serie leek de de nieuwe ontwerper David Robb de vrije hand te hebben gekregen. Dat gold met name voor de R 1100 GS, met zijn "snavel"spatbord en knalgele zadel. Met deze serie verscheen ook de nieuwe voorwielophanging (telelever) ten tonele, maar de hele frameconstructie, of liever het feitelijk ontbreken van een frame, was mogelijk nog sensationeler. Motorblok en versnellingsbak vormden samen het dragende deel, aangevuld met enkele subframes omdat er toch nog wat zaken (telelever, zadel en tank, achterschokdemper) bevestigd moesten worden. Ook motorisch had men het - zij het nog steeds met boxermotoren - over een heel andere boeg gegooid. De onder de krukas geplaatste nokkenas was vervangen door een hulpas, die via kettingen de echte nokkenassen aandreef. Deze zaten in de cilinderkoppen, maar niet boven de kleppen, zodat toch nog kleine stoterstanggetjes en tuimelaars nodig waren. Zeer functioneel waren de toepassing van ABS, katalysatoren, handvatverwarming en verstelbare zadels, waarmee BMW uitermate innovatief bezig was. Mocht de K 100-serie nog geen einde hebben gemaakt aan het behoudende imago van BMW, dan deed de R 1100-serie dat zeker. Al aan het einde van de jaren tachtig besloot BMW om goedkopere motorfietsen te gaan produceren om een jeugdiger publiek te bereiken. In die tijd waren de K 75 modellen de lichtste motorfietsen die het merk te bieden had, en zij waren tamelijk duur. Om de prijs te drukken werd samenwerking gezocht met Aprilia en inbouwmotorfabrikant Rotax. Een bestaande Rotax-eencilindermotor werd door BMW ingenieurs gemodificeerd, maar wel door Rotax geproduceerd. De eerste series (F 650 en F 650 ST) werden bij Aprilia geproduceerd. De latere F 650 GS, GS Dakar en CS (City Scarver) werden in Berlijn geproduceerd. De F 650, die de bijnaam "funduro" mee kreeg, was qua uiterlijk een allroad, maar meer geschikt voor gebruik in de stad. De ST (Strada) was uitsluitend geschikt voor de verharde weg, net als de latere CS. Van een aantal R 1100-modellen werden ook 850cc-versies uitgebracht, die uiterlijk gelijk waren aan de zwaardere modellen, maar de nog leverbare R 80 modellen moesten vervangen. Vooral de viercilinder-, 1000- en 1100cc-modellen met brandstofinjectie zouden moeiteloos meer dan 100 pk kunnen leveren, maar BMW beperkte aanvankelijk het motorvermogen om Europese wetgeving voor te blijven. In 1997 doorbrak men met het "Max 100 pk"-principe met de 130 pk sterke K 1200 RS. De K serie vormde ook een eerste aanzet tot een veel moderner ontwerp van BMW motorfietsen, hoewel daar eigenlijk al met de R 65 LS een voorzichtig stapje in was gemaakt. De Form Follows Function ontwerpfilosofie werd nog lang niet losgelaten, maar bij de K 100 modellen was de functionaliteit al niet meer bepalend voor het uiterlijk van de motorfietsen. Dit bleek bijvoorbeeld uit de "BMW nieren", die in elke BMW-autogrill herkenbaar waren, maar die nu ook de radiateurbekleding van de motorfietsen sierden. Ook de vierkant gevormde uitlaatdempers en de driehoekige dempers van de K 75-serie waren hier voorbeelden van.
Snel navigeren? Bekijk hier al onze merken